Zo bespaar je geld door thuis te sporten

Het leven is niet goedkoop. Alles wordt duurder; benzine, boodschappen, wonen, om maar wat voorbeelden te noemen. En wat doe je dan? Ga je besparen op niet-noodzakelijke zaken zoals sport? Behalve dat dit zonde is, voor zowel je lijf als je geest, is het ook nog eens onnodig. Als je een beetje creatief bent, kost het je helemaal niet veel om thuis prima oefeningen te doen. Dat kan bijvoorbeeld met een optrekstang. Deze kosten weinig en zijn zeer geschikt voor diverse oefeningen. In dit artikel ontdek je wat er allemaal mogelijk is met een optrekstang.

besparen door thuis te sporten

Een optrekstang wordt ook wel een pull-up bar genoemd. Als je er een gaat kopen, ben je grofweg tussen de 25 en 40 euro kwijt. Daarmee heb je voor weinig geld een prima trainingsapparaat. Je bevestigt de stang op een deurkozijn en kunt aan de slag. Maar, het is echt waar, het kan nog goedkoper.

Misschien is het je weleens opgevallen in een speeltuin of op een trimbaan. Volwassen mannen en vrouwen die zich helemaal in het zweet werken op een klim- of duikelrek. Je hebt namelijk helemaal niet veel nodig om goede oefeningen te doen. De speeltuin en trimbaan bieden de juiste faciliteiten om een goede work-out te doen. Let in de speeltuin wel een beetje op andere bezoekers.

Dankzij deze oefeningen word je sterker

Het aantal oefeningen met een optrekstang is bijna eindeloos. Er zijn talloze variaties pull-ups te bedenken. Dit zijn voorbeelden van leuke, en vooral goede, trainingen.

  1. De standaard chin-up
    Dit is de meest bekende oefening. Je gaat aan de stang hangen en trekt jezelf omhoog, totdat je kin boven de stang komt. Dit herhaal je een aantal keer. Zeker als je net begint met krachttraining, is dit een zware oefening.
  2. Behind the neck
    Je pakt de stang iets breder dan schouderbreedte, met je handpalmen van je af. Al hangend aan de stang, leun je iets naar voren. Dan trek je jezelf op, totdat je met je nek de stang licht raakt. Deze oefening is vooral goed voor je brede rugspieren.
  3. Windscreen wipers
    Tijdens deze oefening kan je lekker gaan zwaaien. Je pakt de stang vast met je handpalmen naar je toe. Met je armen trek je jezelf lichtjes op, met je benen zwaai je vervolgens richting de stang. Het is de bedoeling om je benen zo ver mogelijk naar de stang te brengen, terwijl je bovenlichaam en armen stil blijven.
  4. Optrekken en vasthouden
    Bij deze oefening houd je je handen dicht bij elkaar. Je handpalmen zijn naar je toe gedraaid. Trek jezelf omhoog totdat je kin op dezelfde hoogte als de stang is. Ellebogen dicht bij je lichaam houden, terwijl je deze positie een seconde of tien vasthoudt. Met deze oefening train je zowel je biceps als triceps én brede rugspier.

Zoals je ziet is het helemaal niet nodig om naar de sportschool te gaan voor goede oefeningen. Deze kan je gewoon thuis doen, of in de buitenlucht op een klimrek.



Abonneer je op onze

met besparingstips en gratis Excel huishoudboekje 2022.









© 2010-2022 - zobespaarjegeld.nl algemene voorwaarden partners