Hoge ROI door de scherpe inkoop van relatiegeschenken

Als ondernemer ben je natuurlijk altijd op zoek naar groei. Dat kan op vele manieren maar de basis is een goed imago en daardoor positieve naamsbekendheid. Wil je je naamsbekendheid vergroten of de relatie met je klanten versterken? Met behulp van relatiegeschenken of giveaways kun je deze doelen behalen. Wist je bijvoorbeeld dat relatiegeschenken een hogere Return on Investment (ROI) geven dat via een advertentie of radio commercial? En dat kun je bereiken door de relatiegeschenken scherp in te kopen.

Wanneer kan je een relatiegeschenken geven?

Wist je dat het vaak veel moeilijker is om een nieuwe klant te trekken dat een bestaande klant te houden. Relatiegeschenken zijn een uitstekend middel om je huidige klantenkring te bestendigen of om een nieuwe relatie goed te starten. Het is een attente manier om je waardering te laten blijken aan medewerkers, klanten of relaties. Daarnaast is het een mooie manier om te laten zien dat het goed gaat met het bedrijf of voor een extra interactie moment met een klant. Veel relatiegeschenken worden gegeven in december. Kerst is een populair moment, vaak wordt er dan teruggeblikt op een succesvol jaar of worden klanten bedankt voor hun inzet. Maar er zijn nog meer momenten. Zo kan Pasen een goed moment zijn maar ook Koningsdag of begin van de zomervakantie kunnen leuke momenten zijn. Wanneer je in de bouw zit kan de start van de bouwvak een goed moment zijn om klanten te bedanken. Ook kan een einde van een college jaar een handig moment zijn. Want het beste moment is om een relatiegeschenk te geven hangt af van je bedrijf, klanten en wat je er mee wilt bereiken.

Relatiegeschenken, slim inkopen

Relatiegeschenken moet je slim inkopen. Dat betekent dat ze het doel moet dienen waar je ze voor inzet. Sta je op een beurs, dan is een kleine, originele attentie met je logo vaak al voldoende. Koop dit in grote hoeveelheden in zodat het ook een aardigheidje blijft waardoor je kleine investering per prospect uiteindelijk voldoende oplevert.
Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt wel een logo, slogan of bedrijfsnaam op een product drukken. Zo kun je kiezen voor muismatten, mokken, of bijvoorbeeld usb-sticks of andere technologische middelen. Daarnaast kun je ook kleding bedrukken, waterflesjes of sportartikelen. Wat je ook kiest, het is belangrijk dat je goed nadenkt of het past bij jouw bedrijf en uitstraling. Daarnaast moet het ook van waarde hebben voor jouw ontvanger. Wanneer het een nuttig en bruikbaar cadeau is zal je twee vliegen in één klap slaan. Immers, de ontvanger is niet alleen blij met het cadeau en kan het goed gebruiken, ook zal hij elke keer aan jouw bedrijf worden herinnerd als hij of zij het product gebruikt.

Het doel van relatiegeschenken: relatiemanagement

Relatiegeschenken vormen vaak een onderdeel van relatiemanagement. De waarde of het soort relatiegeschenk hangt vaak af van de relatie met een klant of leverancier. Vaak wordt ook er ook gekeken naar waardevol een klant is. Bij langdurige en terugkerende klanten wordt vaak een duurder relatiegeschenk gegeven dan bijvoorbeeld bij een nieuwe klant. Bedenk bij het aanschaffen en weggeven van relatiegeschenken goed wat je er mee wilt bereiken en wat je ermee wilt zeggen. Dan kun je het meeste uit relatiegeschenken halen.


Abonneer je op onze

met besparingstips en gratis excel huishoudboekje 2021.










© 2010-2021 - zobespaarjegeld.nl algemene voorwaarden partners